Zebrafiets

Fietser in Lima

Op het kruispunt van Malecón Grau en Av. Defensores del Morro, in Chorrillos, rijdt Aart op zijn Zebra geschilderde fiets. Hij baant zich een weg door de stad Lima, die totaal geen respect heeft voor fietsers. Hij heeft te maken met onmogelijk verkeer en de gevaarlijke indolentie van vrijwel alle automobilisten. 

 En dan te bedenken, dat Aart uit zijn geboorteland Nederland komt; waarschijnlijk het fietsparadijs bij uitstek. 

 Maar wat doet deze man in Lima? 

Nu, ik weet niet precies meer, hoe ik achter hem en zijn doel ben gekomen, maar het was pas vorig jaar (2015) via Facebook. Het fietsproject maakte me zeker nieuwsgierig, maar pas in 2016 kreeg ik er meer informatie over, dit keer met meer details over zijn Happy Cyclista Foundation/Mandelaopdefiets.nl initiatief. Het was praktisch onmogelijk voor mij om hem niet te gaan bezoeken en het met eigen ogen te gaan zien.

  Ik ben geen fietser (ik bezit niet eens een fiets op dit moment) maar ik ben erg geïnteresseerd in het onderwerp en zou graag zien dat Lima snel een cultuur van duurzame groene sportieve mobiliteit ontwikkelt, het is dringend en de hoogste tijd. 

  Ok, ik stapte op de bus en toen ik aankwam in Chorrillos, liep ik een paar blokken naar zijn huidige adres (Filiberto Romero 373), vlakbij de Club Regatas. Buiten stond zijn Zebra fiets, zoals hij hem noemt.

  Deze Nederlandse fietsen zijn een echte blikvangers, omdat het klassieke en elegante ontwerpen zijn, voor stedelijk gebruik, licht en praktisch. Ze zijn niet mijn soort fiets (ik bedoel, als ik de mijne krijg, wordt het waarschijnlijk een mountainbike, want ik ben niet van plan om in Lima te blijven), maar plotseling kwam ik daar in hun wereld terecht.

  Hoewel je niet snel iets tegenkomt in Zuid-Amerika, dat lijkt op een kerkhof van fietsen, zijn het in werkelijkheid juweeltjes van fietsen, die gewoon wachten om opgeknapt te worden. Ik ga niet tegen U liegen, maar vandaag heb ik de plek vol met goede fietsen gevonden. Wat een beetje overweldigend is, omdat je ze één voor één wilt bekijken en je je weg moet vinden door de fietsen stalling, met veel details en geduld om te bekijken.

  Alle fietsen zijn tweedehands, sommige zijn erg gehavend en de waarheid is; dat als het je geluksdag is, je in je eigen auto zal stappen, en er hoogstwaarschijnlijk en vrijwel zeker van bent, dat je deze fietsen aan je kinderen zal moeten overlaten, hun toekomstige vervoersmiddel. 

 Degenen, die daar werken, maken de fietsen voor u klaar, zij kunnen U ook aanbevelen hoe U de fiets mee naar huis kan nemen en de beste manier om in gebruik te nemen, of u kunt zelf een werkplaats zoeken om de fiets op te laten knappen.

  In de tijd, die ik daar doorbracht, heb ik met Aart kunnen praten (hetgeen beter in het Engels is. Als je zijn Facebook pagina bezoekt, kun je zien dat zijn Spaans niet de beste is), om goed te kunnen begrijpen, wat zijn bedoelingen en motivatie zijn voor dit fiets project.

  Ik heb me er in verdiept, en het was voor mij duidelijk, dat hij een man is met goede bedoelingen. Er waren ook assistenten, die je door het doolhof van fietsen begeleiden. Ze hebben de meest interessante fietsen al geïdentificeerd en zullen die fietsen aan je laten zien om je beslissing om een fiets te nemen gemakkelijker te maken. Het is duidelijk dat ze allemaal al hun eigen verhaal hebben en ze lijken erg blij met hun Nederlands fietsen.

  Een interessant verhaal, dat mij uit de eerste hand werd verteld, is dat van een meisje, dat op een dag iemand op straat zag met een mooie fiets en vroeg waar de fietster, die fiets vandaan had, en het meisje antwoordde, dat ze hem of haar bij de Happy Cyclista Foundation had verkregen. De dame vond ook daar haar ideale fiets en kwam tot de volgende overeenstemming met Aart; Ze zou in de winkel gaan werken om haar eigen Gazelle te betalen, een elegant vervoersmiddel, die je op de onderstaande foto kunt zien. Nu fietst dit meisje dapper vanuit El Callao naar Chorillos om haar deal na te komen totdat ze haar schuld heeft afbetaald.

  Sommige mensen doen hun best om alles goed en beter te laten functioneren. De mensen van Tres Estudios in Alto Perú zorgen niet alleen voor de fiets locatie, maar verspreiden ook informatie en publiceren foto’s van sommige fietsen met hun prijzen. Dit zijn er maar een paar, die zijn geselecteerd en opgeknapt en onmiddellijk worden verkocht. Ik waarschuw U dat dit niet de fietsen zijn die U noodzakelijkerwijs zal zien als u daar aankomt. Sommige fietsen vereisen werk.

  Terwijl ik daar was, arriveerde er ook een medewerker van de gemeente Lima, een chauffeur van de Metropolitano, die zijn fiets op die plek had gekocht en er zo blij was, dat hij een collega had meegenomen om hem aan te moedigen ook zijn eigen fiets te kiezen. 

  Er verscheen een andere klant die, nadat hij eerder een fiets had gekocht, die terugkwam voor wat andere aanpassingen en het moeilijk vond om niet te blijven kijken naar een andere fiets, die zijn hart stal.

  Bij mijn vertrek arriveerde een meisje met haar moeder, en deze Nederlandse vrouwen kwamen ook voor een fiets, waar ze mee opgegroeid zijn.

Lima heeft dringend behoefte aan een verandering in het transport. Voor mij zijn fietsers helden, die durven om te gaan met de chaos, onverschilligheid en het gevaar van het huidige verkeer op de straten, maar we moeten onszelf onderwijzen over verkeerskwesties. We kunnen niet de fout maken om onverantwoord fietsen te bevorderen, omdat er regels en manieren zijn om te fietsen. De gemeenten werken nog schuchter aan de aanleg van wegen en voorzieningen, en de politie en toezichthouders doen veel minder en te weinig om de ontwikkeling van het fietsvervoer zekerheid en kracht te geven.

Este texto está escrito pot DanielMunozSaez.blogspot.pe 

Leave a Comment

Your email address will not be published.