Stappenplan

De fietsen gaan verzameld worden in de diverse Nederlandse gemeenten die met fietsoverlast te maken hebben met onder andere de flyer actie donaties, aankoop en schenkingen. (foto’s)

Het vervoer van de verzegelde container naar eerste plaats van bestemming Lima Peru.

Het vervoer van een 40 foto container kost ongeveer 1575 euro. Elke container kan met een kleine goedkope aanpassing een verdieping krijgen, zodat de inhoud verdubbeld kan worden. Hetgeen de vervoerskostprijs van de fiets halveerd.

Verbreken zegel en uitladen fietsen bij plaatselijk distributie centrum ( schoolgebouw ).

Romina Henderson heeft reeds de APCI papieren. Documenten voor een NGO-registratie organisatie, waardoor er geen invoer betaald hoeft te worden. Ook zijn er drie belasting vrije zones : Matarani ( Arequipa ), Tacna en Payta ( Piara ) hier kunnen de fietsen eventueel 'belastingvrij' worden opgevangen dat wil zeggen tot ze 'verkocht' en weggegeven worden hoeft er geen invoerrechten betaald te worden. Huidige import tarieven zijn 30 % van de waarde. Bij 'verkoop' 18 % BTW waarvan 10 % aftrekbaar is. Er is vrijwel geen sprake van ‘verkoop’. De fietsen worden aan diverse hulpbehoevende instellingen geschonken ! (zie foto’s)

  • Het rijklaar maken van de fietsen. (Foto’s)
  • Registratie en markering.
  • De distributie.
  • Het aanbieden van onderhoud en reserve onderdelen. Eventuele verkoop van bij-benodigheden is in handen van o.a. de Acosta bike shop in Lima Barranco
  • Onderwijl worden de bestaande betrekkingen met de lokale en overkoepelende overheden versterkt en gestimuleerd. Het ondersteunen van de bestaande fietspromotion teams en educatie van het fietsen in het algemeen.
Voorwaarden voor het schenken van fietsen aan buitenlandse werkprojecten:
  • In Peru worden geen fietsen vervaardigd. Er zijn initiatieven om er een fietstas te maken met de bekende Peruaanse kleurrijke stoffen en de ideeën voor een ander lokaal onderdeel zoals een 100% gerecyclede Amsterdamse weesfiets zijn aanwezig. Wat beiden de lokale economie en werkgelegenheid geweldig zal stimuleren.
  • Van het dumpen van fietsen is geen sprake. Het voorziet in een dringende behoefte op een bevolking van ongeveer twaalf miljoen.
  • Het geheel van de ons bekende fietscultuur zal het straatbeeld van de stad Lima noodzakelijk veranderen en verwacht wordt dat een en ander de fietscultuur zal overdragen.

Dit is in grote lijnen het plan van aanpak en zal een vervolg zijn van de eerste container Hollandse tweede hands fietsen in de geschiedenis van Peru en een prachtig project. Zeker daar Lima de stad is met het hoogste percentage fijnstof van Zuid-Amerika met als gevolg vele slachtoffers per dag.

Het transport van en naar het fietsdepot in Lima is volledig in handen van onze stichting.

Mandela: “Alles is onmogelijk tot het gedaan is”